Twitterchock i kommunhuset

Igår uppmärksammade jag hur det började twittras från mötet i Örnsköldsviks kommunfullmäktige. Insåg snabbt vilken oerhörd kraft det kommer kunna bli. Sända ut ett kommunfullmäktige live på webben skulle locka kanske fem tittare. Men koppla ett twitterflöde till det, där man kan ta del av hur politikerna funderar i frågorna, det skulle kunna bli grymt. Vissa verkar tycka att det här är trams. Jag tror så här, att släppa in medborgarna, inte bara på läktaren utan även in i debatten kan vara det smartaste ni gör.

3 reaktioner på ”Twitterchock i kommunhuset

  1. Precis som i Piratebay rättegången där det shoutcastades och twittrades genom hela rättegången och att mer teknikliberala kommuner sänder sina fullmäktige ser jag inget konstigt i detta, bara protektionister och betongpolitiker är rädda för det nya , i takt med fler yngre tar plats i politiken så kommer ny media att även där spela roll i hur man når ut med sina budskap.

  2. Jag twittrade från KF för ca 1,5 år sedan, då i egenskap av engagerad i Miljöpartiet i kommunen (satt eller sitter ej i fullmäktige). Det engagerade faktiskt ett par – tre kommuninvånare. Det var förvisso en väldigt het fråga (skolnedläggning) men det var skoj! Nu är jag inte så engagerad i politiken längre och partiet har tyvärr slutat twittra. Och inget annat parti har börjat heller tror jag…

Kommentera

