Likbild på Aftonbladet.se tänjer gränserna

Aftonbladets Peter Wixström har tagit en ganska otäck bild. Det är en extremt ovanlig publicering måste jag säga. Det är också en ovanlig händelse, men jag är osäker på vad det tillför. Att en människa som sprängt sig själv är blodig och söndertrasad begriper vem som helst. Måste man fläka upp liket på det där viset? Jag tycker inte det. Men likt förbaskat kommer han säkert kamma hem Årets Bild tävlingen, vilket kan vara ett problem i förlängningen. Vad tycker du, ska vi i media publicera sånt här?

Uppdaterat: Nu har man lagt nyhetsgrafik i bilden med den döde mannen. Jag tycker det är bortanför all smaklighet och etik.

5 reaktioner på ”Likbild på Aftonbladet.se tänjer gränserna

  1. Självklart är det onödigt men AB tar chansen och får lite mer klick. Om det blir för mycket gnäll kommer Jan Helin med sin byline där han ser sådär schysst och ärlig ut, och förklarar varför detta är en högst nödvändig publicering. Speciella omständigheter, folk är rädda, nånting nånting, bla, bla… Cash is king.

  2. Jag tycker vi har lite för stor censur i media idag när det gäller just denna typen av bilder. Eftersom jag jobbar inom media så vet jag att tidningarna i 99% av fallen inte vill ha starka bilder om någon i Sverige har avlidit. Men tidningarna kan publicera hur starka och vidriga bilder som helst om det har skett utomlands. Då är det så mycket blod som möjligt, tänker på jordbävningen i Haiti, tsunamin i Thailand m.m.
    Och om man tittar tillbaka några årtionden så publicerade svenska tidningar mycket värre bilder hemma i Sverige.
    När det gäller bombningen i Stockholm nu så vet vi alla att något allvarligt har hänt och då tycker JAG att det är helt rätt att publicera denna bild som ändå är delvis censurerad. Den har så starkt nyhetsvärde att publicering är berättigat. Men detta är bara min privata åsikt såklart 🙂

    1. Det stora problemet är att AB knappast har helhetsbilden redan då den publiceras, det kunde vara ett enskilt psykfall på permisson och inte det som det nu verkar vara. När man sedan börjar lägga grafik och text runt den döde så vet man att deras publiceringsbeslut ligger mest i att man har bilden som ingen annan har, eller i hetsen att hellre vara först än vara rätt. Hörde jag Litorin?

      Sent from my iPad

  3. Vi har i och med attentatet i Stockholm fått en ny bild av vårt land. Att den bilden föreställer en familjefar som, i religionens namn, gjort sin fru till änka och sina barn faderlösa genom att spränga sig själv är nog vad svenska folket behöver. Vi lever i en skyddad värld där allt otäckt som har med svenskar och Sverige att göra ska censureras, inte genom lag men av något estetiskt ställningstagande. Jag tror det är dags för estetiken att flytta sina gränser och visa bilden som säger ”Det här är en ny bild av Sverige”.

Kommentera

