Svenska tidningar rullas ut på iPad

Nu börjar det verkligen röra på sig i dom svenska tidningshusen. Senaste dagarna har Expressen släppt två Ipad produkter och idag rullade Svenska Dagbladet ut sin ipadutgåva av tidningen. Dagens Nyheter, Aftonbladet och Dagens Industri kommer med sina ipad-tidningar inom några dagar. Jag har givetvis testat dom som finns ute nu.


Expressens EXTRA. Här har man redigerat om materialet och anpassat det för läsplattan. Vissa grejer har man anpassat kanske lite för mycket, möjligheterna på en läsplatta är ju i närmaste oändliga men att behöva klicka på en bild för att få läsa en bildtext känns bakvänt. Varför? Bilderna är inte klickbara, jag hade önskat att man kunde få se bilderna i fullskärm när man klickar på dom. Bra instruktion på hur navigeringen funkar och den följer någonting som verkar bli standard, vertikal dragning med fingret, läsa mer av artikeln. Horisontell dragning med fingret, navigera framåt och bakåt i tidningen. 15 kronor per nummer får man hosta upp för EXTRA.


EXPRESSEN. Dagens tidning och historiska nummer som PDF plus en senaste nytt sektion där man har ipad-anpassat material. Att läsa en tidning som är gjord för att tryckas på ett pappersformat som är mer än dubbelt så stort som läsplattan är ingen höjdare. Man utnyttjar inte direkt dom möjligheter som ges med digital hårdvara. Senaste nytt delen av appen tycker jag andas Expressen, man känner direkt att det här är en Expressen sida. Lätt att läsa, det finns rörligt material som spelas direkt i artikeln. Men inte heller här är bilderna klickbara för ett större format. Men det är noll överblick och jag blir inkastad direkt på en artikel. Jag skulle vilja ha någon form av förstasida där jag själv kan välja vad jag vill läsa. Ett nummer kostar 15 kronor och då har du tillgång till dagens papperstidning som PDF samt 24 timmars access till Senaste nytt delen, en månadsprenumeration på 99 kronor finns också.
Vad jag kan se så finns allt på Senaste nytt utlagt på webben gratis, men det är ganska skönt att läsa det i en enkel och reklamfri miljö, men med bara det argumentet kommer det inte att bli någon vidare affär av det hela.


Svenska Dagbladet. Dom har skapat något som man skulle kunna kalla för en PDF-hybrid. Man köper tidningen i pdf-format men pdf:en är klickbar och när man klickar på en artikel så tas man bort från tidningssidan till ett ställe där texten har betydligt högre läsbarhet. Men det ser så sjuukt tråkigt ut! Jag orkar knappt igenom en längre text. Priset är smått hutlösa 28 kronor för ett nummer.


Kul att racet är igång och jag är helt övertygad om att både produkter och erbjudanden kommer att förändras ganska mycket under året som kommer. Ingen har svaret på hur en bra tidning ska se ut och fungera på läsplatta, alla provar sin egen väg på den här nya plattformen.


Hur ligger vi till på den här plattformen då? Bäst beskrivet är kanske aktivt avvaktande, vi kan släppa ut en ipad-app imorgon med tidningarna som PDF. Jag tror inte ett dugg på pdf-spåret men vi kanske ska lägga ut det ändå, bara för att ha nått. Jag tror på nischade produkter av typen EXTRA där man paketerar om befintligt material till ett schysst ipad-magasin med fler bilder, interaktivare material och en del video där det är motiverat. Men oavsett produkt måste dom vara anpassade, tänkt och gjorda för formatet. Just nu är formatet Ipad.

Ett matigt månadsmagasin med reportage och material från Ångermanland kanske skulle vara nått? Eller en veckotidning med helgen som inriktning? Sporten kanske ska ges ut på läsplatta?  Time will tell.

Uppdaterat: Här kan ni läsa om första mobilbusiness.se:s första intryck av DN på iPad

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s