Botniabanan invigd

Igår var då dagen kommen som så många väntat på. Även jag. Jag har följt bygget av Botniabanan på närmare håll än många andra. Jag var med 1996 när beslutet kom, jag var med på det chartrade X2000 som gick från Kramfors station ner till Stockholm för att uppvakta trafikutskottet. Markundersökningarna uppe vid Stor Degersjön där nu Sveriges längsta tunnel går. Göran Perssons startsprängning. Jag var där. Alla otaliga tunnlar och broar jag varit och plåtat genom åren. Oroliga miljökämpar, människorna som blev av med sina föräldrahem. Alstigen i centrala Örnsköldsvik som helt utplånades. Jag var där också. Söker man i vårt sidarkiv på mitt namn och Botniabanan får man nästan 1400 träffar. Då förstår ni att det var en speciell dag igår att få åka på den räls man bevakat i så många år.

Kommentera

