Bildförsäljning

Newyork62

Vi på ÖA (Allehanda Media) har i alla tider sålt bilder till privatpersoner som velat ha, det sköttes tidigare av arkivarie men med tiden har den tjänsten rationaliserats bort. När nu folk ringer och vill ha bilder  hamnar dom såklart hos oss fotografer. Hanteringen av detta är långt ifrån optimal,  leta fram bild, beställa bild, skicka iväg bild och faktura till kunden. Det är så bökigt att man drar sig för att göra det. Det glöms ofta bort och man har en besviken läsare/kund. Personligen så har jag oftare och oftare gett bort bilder genom att jag mailat den och upplyst om att det är bara för privat bruk. Men. Jag tycker att det finns ett värde att betala för sig, ett bevis på att bilden är viktig och bra men också ett bevis på att det ligger jobb bakom. Men jag tycker också att vårat gamla upplägg med olika pris på olika storlekar är förlegat, därför skulle jag vilja ta typ 200 spänn för en digital bildfil som man får göra fondtapet av, skicka till farmor, trycka på kaffemuggen eller helt enkelt bara göra en vanlig 10×15. Hanteringen skulle bli smidig, både för oss och kund. Kanske skulle man till och med lägga ut arkivet offentligt.

4 reaktioner på ”Bildförsäljning

  1. Ahh, ok. Jag tycker du ska göra så här. Lägg ut alla bilderna med CC-BY-NC. Den spridning era bilder får kommer att vara värda så oerhört mycket mer än ett par hundralappar då och då. Ut med hela arkivet, se bara till att alla upphovsmännen däri har OK:at och är med i matchen. Annars får du göra selektivt urval historiskt och se till att inte fylla på med bilder från fotografer som inte vill vara med på det.

    Egentligen gillar jag inte att komplicera saken med NC (No Commercial) eftersom det hindrar mer än det gör nytta. Skapar osäkerhet som får många att avstå från att använda bilden. Men för kommersiella fotografer och medieföretag vet jag att det är svårsmält. Det är ok. (resonerar lite om NC här: http://jardenberg.se/b/upprop-for-creative-commons-pa-sswc/)

    Men med tillägget NC borde det inte vara svårt för er att se att det här är vägen framåt.

  2. För min del kan jag nog tänka mig att ha det fritt, men tycker det finns nått bra med att man betalar en liten slant för nått man gillar. Tror trots allt att cheferna har mycket svårt att gå med på att släppa ut det gratis.
    Så min fråga då. Kan man sälja en bild och sedan när den är såld sätta CC-BY-NC på den? Blir ju lite paradoxalt…

  3. Du kan alltid sätta en mer generös licens i efterhand, men du kan inte backa tillbaka (av lätt förklarliga skäl 😉 Så visst kan du göra så.

    Men igen, uppskattning visar folk genom det arbete som de lägger ner era bilder. Skriva ut, länka in på bloggen, skicka till släkt och vänner etc.

    Om du räknar på det så är jag övertygad om att administrationen och arbetstiden runt er bildförsäljning idag LÄTT kostar mer än vad ni tjänar på bilderna. Ge dem vingar istället.

Kommentera

